Apple i Samsung są królami w sektorze smartfonów. Od około 10 lat są dominującą siłą i nikt nie sądzi, że w najbliższym czasie giganci ci zostaną obaleni.

Jednak według raportów opublikowanych przez badaczy IT Gartner, wydaje się, że jest coraz większy wzrost dla smartfonów z niższej półki. Inne marki, takie jak Huawei i Oppo między innymi wydają się mieć wystarczająco dużo czasu, aby dowiedzieć się od Apple i Samsunga, a teraz chcą wziąć ogromny udział w rynku też.

W ostatnim kwartale Gartner podał, że nastąpiła skromna poprawa w sprzedaży smartfonów przez Samsunga. To był 7% wzrost w liczbie sprzedanych jednostek Samsunga, a to przekłada się na dziesięć punktów bazowych poprawy. Nie jest to wybitna poprawa w skali roku, ale na pewno jest lepsza niż alternatywa.

Z raportu wynika jednak, że w pierwszym kwartale roku Samsung stracił nieco na znaczeniu w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jego udział w rynku spadł do 20,7%, z 23,3%. Fakt, że udało im się tego uniknąć w 2 kwartale można jeszcze uznać za dobry znak.

Jednak w przypadku Apple obraz jest jeszcze bardziej niepokojący. Mimo, że ich udział w rynku wzrósł w 2 kwartale o 6,6%, to liczba sprzedaży Apple nieco spadła. Został on odnotowany jako 12,1% udziału w rynku w dół z 12,9% w poprzednim roku, coś, co tylko przedłuża jego nieco krzywej spadkowej. To dlatego, że 2016 udział był również spadek z 2015 roku, który został zarejestrowany jako 14,6%. Biorąc pod uwagę, że Apple kontrolowało rynek high-endowych smartfonów przez większą część ostatniej dekady, jest to ciekawy i niepokojący trend.

Z drugiej strony, wygląda na to, że inne marki, zwłaszcza Huawei i Oppo, zaczęły cieszyć się znacznym wzrostem udziału w rynku. Huawei notuje stałą poprawę z 8,0% w drugim kwartale 2015 roku, do 8,9% w 2016 roku, a następnie 9,8% w 2017 roku. Podobny trend zdaje się dotyczyć czwartego konkurenta, czyli Oppo.

Ta dwójka skorzystała jednak z takich miejsc jak Azja, czyli region, który w drugim kwartale roku odnotował wzrost popytu na smartfony.

Rynek amerykański

Jednak Samsung i Apple nadal mają wiodącą rolę w kluczowym rynku amerykańskim. Apple rządzi już od dłuższego czasu, ale wydaje się, że w ostatnim kwartale Samsung zdołał ich pokonać. Według danych opublikowanych przez Kantar Worldpanel ComTech, "Samsung odzyskał pierwsze miejsce sprzedaży w USA w trzymiesięcznym okresie kończącym się w maju 2017 roku, z udziałem w rynku wzrastającym do 36,2% z 32,9% w poprzednim okresie." Według tego samego raportu, udział Apple w rynku pojawił się na poziomie 34 procent, co stanowi wzrost o 4,7 punktu procentowego w stosunku do ubiegłego roku.

Jednak, według DigitalTrends, między listopadem ubiegłego roku a styczniem tego roku, LG po cichu udało się zdobyć ponad 10% udziału w rynku smartfonów w Stanach Zjednoczonych.

Huawei, z drugiej strony, walczy, aby zrobić dent dent w USA, pomimo znacznego wzrostu w innych regionach. Teraz chcą wzmocnić swoje partnerstwo z AT&T, a Telecomm gigant ma nosić Huawei Flagship w 2018 roku. Jest to ogromny krok, ponieważ nawet jeśli firma jest pozycja 3 na rynku amerykańskim, to jeszcze nie ma jednego z jej top-tier urządzeń na amerykańskim przewoźnika.

Jak te trendy udziału w rynku nadal panować jest coś do oglądania.